thechampionsleague.blogg.se

Allt om världens mest prestigefyllda klubblagsturnering

Mitt optimala Champions League-lag

Kategori: Allmänt, Fotboll, Sport

Idag kände jag för att publicera ett något annorlunda inlägg än de vanliga inläggsämnena som jag brukar rulla runt på. I detta inlägg så kommer jag ta ut mitt optimala CL-lag, det väcker säkert en del frågor. Kommer det vara det bästa laget? Kommer det vara mitt favoritlag? Svaret är nej på de frågorna. Visst kan man tolka ordet optimalt som det bästa tänkbara laget men jag tycker att det blir ganska tråkigt, istället så kommer jag ta ut ett CL-lag vars spelare som jag tror skulle komplettera varandra på bästa sätt. Exempelvis: En hårt arbetande dammsugare bredvid en teknisk spelfördelare på det centrala mittfältet. Jag kommer att ta ut laget utifrån de spelare som deltar i årets Champions League, vid ett senare tillfälle så skulle jag kunna ta ut historiens mest optimala CL-lag.
Denna text publicerar jag på grund av att en läsare föreslog just detta inlägg, kom ihåg att det uppskattas enormt när ni läsare kommer med feedback och förslag på framtida inlägg! 
 
Formation: 4-4-2
 
Målvakt: Manuel Neuer - Egenskaper som jag prioriterar främst hos en målvakt är en säker sista utpost och en målvakt som hjälper sin backlinje till fullo. Det kanske blir lite tvetydigt när det är just Neuer som står i mål, han om någon är ju en målvakt som balanserar mellan genialitet och vansinnighet. Men enligt mig så finns det ingen annan målvakt som hjälper eller om man så vill kompletterar sin backlinje bättre än Neuer. Han blir som en femte försvarare eller som en libro när han kommer ut och avvärjer anfall. Sedan att just den gode Manuel är så fantastisk bra på alla andra kvalitéer som jag gillar hos en målvakt är bara en bonus. Världens bäste.
 
 
Högerback: Branislav Ivanovic - Gällande ytterbackar som kompletterar varandra så vill jag på ena kanten ha ett svårpasserat berg där defensiven är dennes stora signum och på den andra kanten ett offensivt ånglok/formel 1-bil som ständigt hjälper till framåt. På högerbackspositionen har jag därför Ivanovic, och det går ju att gissa ganska enkelt att det är serben som är det svårpasserade berget av mina ytterbackar. Nu har han förvisso inte varit lika svårpasserad denna säsong gentemot hur stabil han brukar vara. Många gånger har han hamnat på efterkälken men han är med i mitt lag baserat på vad han har visat upp tidigare under sin karriär, som exempelvis förra säsongen. Sedan gillar jag också när en av ytterbackarna kan vara ett stort hot i luftrummet vilket inte minst Ivanovic kan bidra med. 
 
 
Mittbackar: Javier Mascherano och Giorgio Chiellini - Jag förstår att det är konstigt att se Mascherano som mittback bland samtliga klassförsvarare som finns att välja mellan i världen. Men han är inte med för att han är bäst, som tidigare nämnt så är detta en elva som jag formerar utifrån hur spelarna i fråga kompletterar varandra spelmässigt. Det optimala mittbacksparet ur ett kompletterings perspektiv blir därför Mascherano och Chiellini enligt mig. Mascherano blir mitt val på mittbacken eftersom att jag gillar att ha en lite mer spelskicklig och passningsorienterad mittback bredvid en riktig kraftfull best. Mascherano är nästan som bäst på hans egentliga position som defensiv mittfältare och det är just hans passningar som gör honom till en riktigt stor tillgång som mittback. Han är den av honom och Chiellini som drar igång anfallen och slår den första banbrytande passningen. Chiellini är kanske också ett val som gör att många höjer på ögonbrynen, men han är enligt mig den bästa ''råa'' försvararen i världen. Han är inte den mest graciöse à la Thiago Silva, han är inte den snabbaste à la Jerome Boateng och han är verkligen inte den mest tekniske mittbacken à la David Luiz. Hans jobb är att försvara, han är född till att försvara inget annat tjafs, bollen ska bort från hans straffområde vilket han sköter exceptionellt bra. Sen det Mascherano inte har i luftrummet har definitivt Chiellini då han har få övermän när det gäller huvudspel.
 
 
 
Vänsterback: Jordi Alba - Här har vi den där raketen/formel 1-bilen som jag gärna vill ha som en av mina ytterbackar. Jordi Alba är definitionen av en modern/offensiv ytterback där hans makalösa snabbhet sticker ut. Han fyller ständigt på längs vänsterkanten och avlastar för sin lagkamrat högre upp på samma kant, oftast Neymar i Albas fall. Antingen fortsätter han hela vägen mot mål (EM-finalen 2012) eller som han oftast gör, sprintar ner mot kortlinjen och skickar in precisa och dödliga inlägg. Han är även teknisk skicklig vilket gör valet ännu mer självklart. Den optimala offensiva vänsterbacken helt enkelt.
 
 
 Högermittfältare: Gareth Bale - Likt mina ytterbackar så vill jag även ett snäpp högre upp i plan ha en lite mer defensiv ytter som jobbar hårt i båda riktningar och på andra kanten en superkreatör som kan avgöra matcher på egen hand. Gareth Bale har kapacitet att axla både rollen som superkreatör men också den andra rollen. I mitt lag får han dock se sig som den defensiva yttern, det kanske låter tråkigt och slöseri på hans offensiva kvalitéer men med det så menar jag inte att han ska sitta i knät på Ivanovic, utan han ska finnas med hemåt och sedan kunna följa med upp i anfallen också. För att kunna göra detta krävs en enorm uthållighet vilket gör att valet på Bale blir än mer självklart eftersom att han har två enorma lungor. Sedan att han har ett förflutet som ytterback gör att rollen i mitt lag är som skräddarsydd för Bale. 
 
 
Centrala mittfältare: Nemanja Matic och David Silva - Som jag nämnde tidigare så vill jag på det centrala mittfältet ha en stark och solid städgumma och bredvid honom en teknisk trollkarl som kan avgöra matcher med sina passningar. Matic och David Silva är enligt mig det optimala valet utifrån dessa kriterier. Likt sin landsman tillika lagkamrat Ivanovic så har inte heller Matic visat upp samma fina klass som han gång på gång visade under fjolårets säsong. Men precis som den gode Branislav så är Matic uttagen grundat på vad han har visat upp innan denna säsong. När han är i toppform så är det väldigt, väldigt få spelare som tar sig förbi honom. Med sin enastående styrka och kraftfullhet samt sin exemplariska brytningssäkerhet med hjälp av sina spindelben så är han den ultimata dammsugaren på mittfältet. Bredvid honom har vi en av många spanska trollkarlar, visst kunde jag lika gärna ha valt Iniesta eller Fábregas men valet föll slutligen på David Silva. Den flärdige magikern kan trolla fram precis vad som helst utifrån sin enorma trollerihatt. Antingen en genomskärare som ingen på hela planeten såg komma eller så glider han igenom själv med sin sanslösa bollkontroll och teknik. Han är klippt och skuren för trollgubbe-rollen på mitt centrala mittfält. 
 
 
 
 
Vänstermittfältare: Eden Hazard - Vem som skulle bli den där superkreatören som kan avgöra matcher på egen hand stod länge och vägde mellan Hazard och Neymar. Det som till slut gjorde att jag valde belgaren var på grund av att han enligt mig har en bättre passningsfot än Neymar. Det blir tjatigt det här med att Chelsea-spelarna inte visar upp sin ''vanliga'' höga klass denna säsong, men så är även fallet för Hazard. Men att han kommer hitta tillbaka till sin gamla form är inte en fråga om utan när. Flärdarnas flärd glider igenom världsklass-försvarare som om de vore stelopererade korpenspelare. Inte nog med att han en av fotbollens snabbaste och mest tekniska spelare han har även som tidigare nämnt väldigt fina passningar och kan på det också avlossa sitt livsfarliga skott, antingen på kraft eller precision. Han uppfyller med andra ord precis allting som jag efterfrågar som min superkreatör på vänsterkanten. 
 
 
Anfallare: Zlatan Ibrahimovic och Sergio Agüero - Som anfallare utifrån det optimala kompletterings perspektivet så vill jag ha en stor och stark oxe och bredvid honom en vindsnabb dribblingskung. För att hitta dessa två spelare så behövde jag verkligen inte leta med ljus och lykta. Två namn dök upp direkt i mitt huvud och det var dessa två herrar. Zlatan är enligt mig den bäste target-anfallaren i världen det hade jag tyckt oavsett om jag var svensk eller ej. Hans förmåga att suga ner bollar och samtidigt hålla undan sin försvarare är överväldigande. Ett kraftfull monster som utöver sin targetförmåga kan avgöra matcher precis när som helst. Bredvid Ibra hittar vi den anfallare som jag anser vara mest teknisk och svårfångad i världen. Sergio Agüero. Det är väldigt få som kan hålla så extremt hög fart med bollen klistrad på foten som argentinaren kan. Sedan när man som minst anar det så kommer ett blixtsnabbt avslut i världsklass. 
 
 
 
Slutkommentar
Jag vill ännu en gång poängtera att detta INTE är det enligt mig bästa laget inom Champions League, det är det lag där spelare enligt mig kompletterar varandra som bäst spelmässigt. 
 
 
 
Kommentera inlägget här: